Tööstuse 43, Tallinn, Eesti´
Kauplus +372 508 3309
Töökoda +372 5301 8568

Tähesaju tee 31, Tallinn Eesti
Kauplus +372 5885 7752
Töökoda +372 5301 6938

info@velomarket.ee

Üldinfo +372 508 3309

Jalgratta kasutusjuhend


Allpool toodud jutt annab näpunäiteid jalgratta iseseisvaks kokkupanemiseks ja edaspidiseks hooldamiseks.

Videojuhend eelkomplekteeritud ratta kokkupanemiseks

Videojuhend ratta täielikuks komplekteerimiseks

Millest alustada?

Karbis ostetud jalgrataste puhul tuleb enne nende kasutamist paigaldada korrektselt esiratas, lenks (juhtraud), sadul ja pedaalid. Vajadusel küsige nõu meie infotelefonilt +372 508 3309  – ühendame Teid tehnikuga, kes annab juhiseid, kuidas ratast kokku panna. Valesti või halvasti hooldatud jalgrattaga sõitmine võib olla ohtlik.

Esiratta kinnitamine

Aseta esiratas kahvlisse selliselt,et see oleks kahvli suhtes võimalikult otseasendis. Jälgige rehvile märgitud noole suunda – nool peab pöörlema sõidusuunas. Seejärel keerake tugevalt kinni esiratta telje mutrid. Ratas peab olema kahvli keskpunktis.

Pedaalide paigaldamine

Pedaalid on tähistatud telgede otstes olevate märgistega L ( left – vasak) ja R (right – parem). Keerake pedaalid tugevalt kinni. Pedaalide kinnitusi tuleb pingutada piisavalt. Kontrollige mõne sõidukorra järel, et pedaalid oleksid kindlalt kinnitatud

Sadula paigaldamine

Efektiivse ja mugava sõiduasendi saavutamiseks peab sadula kõrgus olema reguleeritud õigesti. Kui sadul on paigaldatud liiga madalale, tundub väntamine raske ja see mõjub põlvedele halvasti. Õige sadula kõrgus on selline, kui vändates põlved sirutuvad peaaegu sirgeks. Sadulatoru kinnitatakse raami külge kiirkinniti või mutriga. Sadulatoru peab sadulaposti sees olema selliselt, et torul märgitud maksimaalse kõrguse märgis jääks sadulaposti sisse. Jälgige, et sadulatoru ei tõstetaks üle maksimaalse kõrguse märgise. Sadul peaks olema maapinnaga horisontaalne.

Lenksu (juhtraua) paigaldamine

Juhtraua paigaldamine õigele kõrgusele on oluline mugava sõiduasendi saavutamiseks. Juhtraua ideaalne kõrgus sõltub jalgrattaga sõitja pikkusest ja sõidustiilist. Kui jalgrattur soovib sõita eelkõige püstises asendis, paigaldage juhtraud kõrgeimasse asendisse. Kui sõidate pikki distantse ja madalam sõiduasend tundub mugavam, paigaldage juhtraud madalale. Lükake juhtraua toru raami sisse nii sügavale, et maksimumkõrguse tähist poleks näha. Kui juhtraud on sobival kõrgusel, kinnitage see ülaosas oleva poldiga. Jälgige, et juhtraud poleks tõstetud üle maksimumkõrguse tähise. Maksimumkõrguse tähis on kujutatud horisontaalse joonena, ümber toru märgistatud lühikeste vertikaaljoontena või märgisega MAX.

Korvi paigaldamine

Esikorvi kinnituslahendusi on kaks: nn klipi abil (eemaldatav) ning esiratta kohal käivale hargile toetuv. Klipi abil eemaldatav korv käib lihtsalt kahe kruvi abil ümber lenksu. Jälgida tuleb seda, et kinnitus ei jääks liikuma, vajadusel tuleb panna vahele kummiriba. Klipiga korv kannatab maksimaalset raskust 5-7 kg.

Hargi abil kinnituv korv ära ei käi ning hark tuleb kinnitada esiratta mutrite alla. Korv kinnitub ühelt poolt hargi ülaosa külge tule kinniti abil. Teiselt poolt nö kaelakausi (toru, kuhu lenksu post sisse läheb) mutrite alla.

Pidurite ja käikude reguleerimine

Enne sõitma asumist veenduge, et pidurid on töökorras. Piduriklotsid või -kettad peavad olema õiges asendis, st haakuma veljega horisontalaselt ja kogu pinnaga. Piduriklotsid peavad olema veljest/kettast täpselt sama kaugel. V-piduri klotsi kaugust saab reguleerida piduri allosas olevate kruvide kinni- ja lahtikeeramise abil.

Käikude reguleerimine

Käiguvaheti reguleerimiseks toimi järgnevalt:

  1. Kruti esikäiguvaheti keskmise käigu peale ning veendu, et see on käiguvaheti hoobade vahel täpselt keskel.
  2. Seejärel kruti tagumise käiguvaheti abil läbi kõik käigud ja veendu, et ühegi käigu peal ei oleks “kõrinat”.
  3. Kui vänta ringi ajades on kuulda kõrinat, pole käiguvaheti algasend õige ja peate keerama tagumise käiguvaheti trossi küljes olevat plastmassist/metallist kruvi seni, kuni kõrin järgi jääb.
  4. Kui kett ei taha püsida ülemise/alumise hammasratta peal, kõriseb seal või tuleb üleval/all maha, tuleb reguleerida kahte kõrvuti asetsevat stopperkruvi.

Shimano Nexus käiguvaheti reguleerimiseks toimi järgnevalt:

  1. Kruti käiguvaheti käigule nr 2 (keskmine käik).
  2. Käiguvaheti paikneb tagaratta võlli otsas, mööda ratta raami jookseb selleni käivaheti tross. Keera nr 10 võtmega trossi otsas paiknev kontramutter lahti.
  3. Kruti trossi kruvi (sõrmedega) selliselt, et näidik oleks käiguvahetaja aknas täpselt kahe joone vahel.
  4. Keera kontramutter uuesti kinni.

Vaata ka selgitavat videot Youtubes.

Jalgratta üldine hooldamine

Kui hooldate oma jalgratast hästi, siis on sellega ka ohutum sõita. Kui Te ei ole kindel oma oskustes, pöörduge kindlasti asjatundjate poole.

Peamised hooldamist vajavad osad on järgmised:

  • Kett: Puhastage kett mustusest ja määretest, kuivatage ja õlitage spetsiaalse määrdeainega. Pühkige ära liigne õli. Ketid venivad ka normaalsel kasutamisel. Piisav keti õlitamine pikendab keti kasutusaega. Kontrollige keti pinget regulaarselt. Kui kett ripub, siis on see liiga veninud ja võib maha tulla.
  • Rehvid ja veljed: Jälgige, et õhurõhk rattakummides oleks piisav. Vajaliku õhurõhu suurus on märgitud rehvi küljele. Jalgrattaga on kergem sõita, kui kummides on piisav õhurõhk. Kui rehvid on kulunud, siis peab need välja vahetama.  Kontrollige ka kodarate pingutust vähemalt üks kord aastas.
  • Pidurid: Jälgige,et pidurid töötaksid korralikult. Vajadusel reguleerige neid. Kui piduriklotsid või -kettad on kulunud, tuleb need välja vahetada.

Kui omal käel hooldamiseks aega napib, siis aitab Velomarketi jalgrattapoe töökoda.